Home - Back - Next                                Het Bouwverslag

Na het lezen van de Vaarkrant zaterdag bijlage van De Telegraaf op 8 oktober 1994 met daarin een verslag van het jachten transport schip de Super Servant 6 van de firma Dockwise.

   Super Servant 6

Was mijn eerste reactie: Dit wil ik na gaan bouwen!    in schaal 1 : 50.

Natuurlijk, als die eerste reactie wat minder wordt en je gaat eens nadenken over de afmetingen in model, heb ik getwijfeld in de trant van is dit wel handig?

Het antwoord is heel simpel: NEE, en waarom dan niet ?, ook dat is heel eenvoudig te verklaren, het model zou in schaal 1 : 50,  280 cm lang en 62 cm breed worden om over het gewicht nog maar te zwijgen !  

Na lang wikken en wegen, ben ik toch voor de schaal 1 : 50 gegaan, ondanks lengte en eventueel gewicht, en waarom ? het is qua detail werk toch iets gemakkelijker dan de schaal 1 : 100 ( mijn handen zijn voor 1 : 50 eigenlijk al te groot ! )

Het besluit om dit project in schaal 1 : 50 te gaan bouwen was dus gemaakt, maaar nu nog een bouwtekening zien te krijgen ?

Na het schrijven van een brief aan de Telegraaf, kreeg ik een hele nette informatieve brief retour met daarin o.a. het adres van de firma Dockwise en na het schrijven van weer een brief, viel er eind 1996 een hele dikke envelop op de mat met daarin alle tekeningen van deSuper    Servant  4.

Na het bekijken van de tekeningen kreeg ik direct al te maken met een probleem, wat was n.l. het geval?  Tussen het lezen van het krantenartikel en het daadwerkelijk verkrijgen van de tekeningen was inmiddels ruim 2 jaar verstreken en laat men nu net in die twee jaar het schip met 30 meter verlengen.

In modelschaal is dit dus 60 cm langer !

Na nog even een moment van twijfel ben ik toch gegaan voor de verlengde (up to date) versie zodat ik nu dus begon aan een model van 340 cm x 62 cm.

Inmiddels was het al januari 1997 en zijn alle 42 spanten door een grote modelbouw collega uit 10 mm MDF gefreesd en op het langspant verlijmd en dit geheel met 6 draadeinden uitgericht, dit om torsie van het schip te voorkomen. 

   Voor en achterschip zijn beplankt met eiken latten van 3 mm dik en het middenschip met vliegtuigtriplex uiteraard ook weer 3 mm dik.

De ruimte tussen de spanten op het langsspant zijn later ook weer met MDF opgevuld en dit in combinatie met een dicht middenspant  verdeeld de romp in 4 delen, want dit schip moet kunnen zinken en om dit enigzins gecontroleerd te laten verlopen het ik op deze manier nu 4 compartimenten die vollopen met water.

Na het gehele schip watervast te hebben gemaakt met polyestherhars en matten voor de Voor en achterzijde van de romp zijn beplankt met eiken buitenzijde en 4 lagen hars voor de binnenzijde,  niet te vergeten het gladschuren van,zijn er in elk compartiment 2 pompen geplaatst een om vol en een om leeg te pompen.

De twee hoofdmotoren ( Robbe 1000 ) zijn geplaats in aluminium ( waterdichte ) z.g. schakelkasten en voorzien van waterkoeling, heel eenvoudig een siliconenslang rond de motorbehuizing verlijmd en de twee roodkoperen schroefaskokers met daarin, op glijlagers draaiende rvs schroefassen zijn d.m.v. watervaste koppelingen weer gemonteerd aan de aluminium kasten, binnen in de kast zorgt een tandriem voor de overbrenging van motor naar schroefas.

Aan de assen zit een afgetopte schroef ( van 80 terug naar 61 mm ) voor een betere opbrengst van de schroef in de messing straalbuizen van 62 mm binnenwerks.

De twee boegschroeven ( diameter ) 6 cm zijn zelfbouw en wel op de volgende manier, men neme een wasmachine nieuw of oud is niet belangrijk. Haal daar de waterpompen uit, verplaats de in en uitlaatopeningen en vergroot de schoepen in de pomp.

That,s all there is !        p.s. Hier moeten nog wel twee Graupner 900 torque motoren  op gemonteerd worden , want de 700 13 tt van eerder genoemde firma bezorgden mij een zeer onaangename brandlucht, oftewel deze zijn te zwak !

Om nu het voorgaande van stroom te voorzien ligt er aan zowel bak als stuurboordzijde een kabelboom bestaande uit :

4 aderig 12 volt

8 aderig 6 volt

2 x  servoaansluiting     

    

zwaar geisoleerde motoraansluiting.

verlichting,s aansluiting in 3 groepen

roerservo en eventueel kraan aansturing

De verlichting is als volgt afzonderlijk te besturen, navigatieverlichting, deklichten, zoeklichten, ankerlicht, interieur verlichting en niet te vergeten de automatische verlichting van de 2 grote kranen en de knipperlampen van de pompen tijdens het afzinken ook de lamp in de topmast gaat branden tijdens het geven van een hoorn signaal.

En dit alles 4 meter lang om het netjes door de gehele romp te kunnen verwerken, uiteindelijk krijg je daar waar alles samenkomt toch nog een berg spaghetti maar als je elk kabeltje een no geeft kom je er wel uit.

Na het plaatsen van de regelaars voor hoofdmotoren en boegschroeven, het plaatsen van de twee multiswitch modules en de multipropmodule heb ik alles via een centrale ( auto ) zekeringkast aangesloten op de twee 12 volt, 18 amph accu,s ( een om te pompen en een om te varen ) hierna de ontvanger volgeprikt en het hele spul via een losse ontvanger accu getest.

En na het aanpassen van wat kleine dingetjes ( waar is een test anders voor ? ) ben ik begonnen met het monteren van de roeren, dit was opzich het probleem niet, wel de vraag waar plaats ik de roerservo?  Want deze houdt graag de voetjes droog en omdat de gehele romp volloopt met water tijdens het afzinken, is deze servo in de bb casing geplaatst d.m.v. een derde roerkoning het is even ( censuur!! ) maar voldoet prima, hierboven is via een los tussendek in dezelfde casing de uiteindelijke 6 volt, 10 amph ontvangeraccu geplaatst.

In de stb casing is onderin de zelfaanzuigende pomp van de eerder genoemde motorkoeling gemonteerd, en daarboven ook weer een 6 volt, 10 amph accu geplaatst deze is voor de aanwezige 6 volt boordverlichting.

Na nogmaals een test ben ik begonnen met het plaatsen van 20 mtr berghout in totaal aan beide zijden om daarna het gedeelte boven water te voorzien van 4 lagen oranje verf, het onderwaterschip is met 3 lagen ( Verboden ! ) antifauling behandeld.

Hierna zijn er in een dolle bui, 140 uit kunststof nagemaakte en geschilderde zinkanode,s  op verlijmd.

Tussen de bedrijven door:   werken, het regent, geen zin enz. enz. enz, heb ik toch kans gezien om een voordek te maken en had ik inmiddels een vrij kaal stuurhuis gereed en stonden de twee casings ook nagenoeg gereed om aan boord geplaatst te worden.

Na dit alles gemonteerd te hebben op de romp en het aansluiten van de reeds tijdens de bouw geplaatste verlichting op de multiswitches, was het inmiddels al zo ver gekomen voor mezelf dat ik nu wel eens wilde varen met dat spul !

9-9-2000 was het zover in een speel cq spartelvijver van een recreatie gebied in een naburige gemeente moest dit gaan plaatsvinden: de proefvaart , eindelijk na bijna 3 jaar bouwen.

Conclusie van deze proefvaart?  GESLAAGD 

Natuurlijk moest ik nog wel iets eraan doen maar het werkte zoals ik het voor ogen had en dat was het belangrijkste.

Bij deze proefvaart kwamen twee dingen naar voren n.l. de bakboord  schroefaskoppeling was niet deugdelijk geborgd, dus deze slipte, dit is direct de dag na de proefvaart verholpen.

Punt twee dat bij deze proefvaart naar voren kwam, en ook bewust is onderzocht, was het gewicht benodigd om met het model op de waterlijn te komen.

Dit is op dezelfde dag heel eenvoudig opgelost   ( zie het fotoalbum model, proefvaart Lingebos )       en wel op de volgende heel eenvoudige wijze: plaats een aantal emmers met zand aan boord en vul deze zodanig dat de gewenste diepgang wordt bereikt, na de  proefvaart is het alleen nog een kwestie van emmers wegen en je weet wat er nog aan gewicht of ballast nodig is om de juiste diepgang van het model te bereiken.

Exact een week na de 1e proefvaart volgde er een 2e en wel in het waaltje te H.I.Ambacht,

hier is vnl het draagvermogen getest, met behulp van een slachtoffer dit werd uiteindelijk mijn zoon en in een later stadium de ondergetekende.

Conclusie: 3 volwassen kerels kunnen zonder meer plaats nemen aan dek, en dat zonder verschil in het vaargedrag !!

De eerste test om te ballasten met water heeft hier ook plaatsgevonden, en deze waren niet helemaal positief, misschien moet er toch nog iets aan de slingerschotten worden veranderd.

vooralsnog had het model, weliswaar geplaatst met de hand hier toch wel mooi de eerste lading, zijnde een superfast ferry, met standaard en al, maar dat mag de pret niet drukken.

Al met al toch weer een geslaagde proefvaart.       U vraagt zich af waarom ?

Heel eenvoudig, alle nieuwe gegevens van een nieuwbouw schip, positief of negatief zijn welkom. ( Daar kun je weer iets mee ) 

Zoals  verwijderen, toevoegen, opnieuw aansluiten, verkeerde relais, accu,s te klein, lekkage, kortsluiting, plus/min verwisseld, regelaar doorgebrand, zenderaccu leeg, motoren te klein, overbrenging verkeerd, roeruitslag te groot/klein, servo versleten !, koelingpomp niet zelf aanzuigend ! enz, enz, enz,

Gelukkig is dit mij niet allemaal in 1 keer overkomen, maar in de loop der jaren heb ik ook mijn portie wel gehad,  er is dan ook een gezegde voor.    ( aldoende leert men )

Nadat in de winterperiode het gehele stuurhuis, inclusief voordek, 4 lieren en de 2 grote kranen zo goed als klaar waren.

Ben ik begonnen aan het afbouwen van de 2 casing,s op het achterschip, dit houdt in 2 kleine lieren en n hele grote, het nodige aan verlichting, details, trappen, veiligheidskooien enz,enz,enz.    Dit is op een verhaalkop op beide helemaal klaar.  ( het wordt nog wat ! ) 

Inmiddels zijn (na een kleine vertraging) de verhaalkoppen ook in huis zoals onderstaand is te zien en kan ik U vermelden dat de eerste van 6 gereed en reeds geplaatst is, over het verschrikkelijke ge................ om deze ook nog eens te detailleren ga ik hier verder niet over uitwijden, dit spreekt voor de ervaren modelbouwer onder ons boekdelen !

            

Aansluitend ben ik begonnen met de bouw van de 2 zijboorden, welke ieder bestaan uit een kleine 700 losse onderdelen of deeltjes, ook dit is nu zo goed als klaar op wat relingwerk na en zoals U waarschijnlijk begrijpt is het alweer winter 2002 !!!

In deze periode is de zogenaamde catwalk in het midden van het laaddek gemaakt en zijn de luiken naar het inwendige van het schip vernieuwd van hout naar aluminium.

De rest van de tijd is het gehele model zo veel mogelijk gedetailleerd, denk daarbij aan diepgangsmerken op de romp, handgrepen en knevels op luiken en deuren, het plaatsen van de juiste vlaggen, een windmeter in de topmast, het beletteren van reddingsboeien, het plaatsen van ongeveer 30 verschillende ontluchters en het nummeren daarvan, dit alles aan de hand van foto,s van het grote voorbeeld.

 

Zoals de bovenstaande foto laat zien, vorderen de zijboorden en catwalk in het midden al aardig.

Wordt wederom vervolgd !

En hier is dan eindelijk weer een vervolg op dit toch wel erg lange bouwverslag.

Inmiddels zijn de beide zijboorden en de catwalk op hier en daar een stukje hekwerk klaar en moest ik tot mijn spijt, na het overwinteren van het model in de tuin constateren dat het afdekzijl niet geheel en al waterdicht was.

Met als gevolg een verzopen bakboordmotor (moet je de deksel van de waterdichte schakelkast ook maar dicht doen !!) voor je de boel wegzet voor de winterperiode.

Dit is opgelost door de montage van een nieuwe robbe 1000 motor, nu nog het aansluiten en waterdicht maken dan kan ie dit jaar weer in de vaart, let wel vor zo,n 95% klaar.

Wat is dan die laatste 5% hoor ik een ieder denken, wel dat is heel simpel de afwerking in detail, zo moeten er nog een 50 knevels op deuren en luiken geplaatst worden en ik wil en zal ook de twee touwladders in detail namaken, ik ben al een eind op dreef maar het duurt toch echt nog even voordat deze erop zitten.

intussen nog te maken gehad met een mega pc-chrash dus U raad het al gn backup gemaakt dus letterlijk deze complete site pleitte.  En nu maar weer tussen door alles zien op te bouwen en te verzamelen.

het komt goed maar kost weer het (on)nodige aantal uurtjes aan kostbare tijd.

Wordt wederom vervolgd !

 

TOP